Etykiety samoprzylepne charakteryzują się łatwą i wygodną aplikacją na prawie każdej powierzchni. Posiadają szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki. Szczególnie w branży logistycznej, handlowej czy tez produkcyjnej. Ich głównym zadaniem jest umożliwienie czytelnego oznakowania towarów oraz ułatwienie ich identyfikacji. Etykiety samoprzylepne to naklejki posiadające konstrukcje wielowarstwową.
Zbudowane są z materiału użytkowego, który stanowi podłoże z wykonanym nadrukiem. Posiadają warstwę kleju umożliwiającą przytwierdzenie etykiety do podłoża oraz podkład z warstwą silikonową, która stanowi nośnik etykiety. Etykiety samoprzylepne są wytwarzane w formie arkuszy lub zwojów. W zależności od rodzaju, mogą być one jedno- lub wielowarstwowe. Do etykiet wielowarstwowych zalicza się etykiety typu booklet (w postaci książeczki zalaminowanej w górnej części), sandwich (dwuwarstwowe) oraz peel off (etykiety otwierane na grubszym papierze). Wierzchnią warstwę można wykonać z papieru, folii aluminiowej, laminatu. Tę warstwę dobieramy kierując się oczekiwaną odpornością. Musi ona dobrze współpracować z podłożem jaki i klejem. Mogą posiadać wzmocnioną strukturę, co daje wyższą odporność na wilgoć, chemikalia czy też temperaturę.
Głównie są wykorzystywane w branży spożywczej do oznakowania towarów różnego rodzaju. W tym przypadku etykiety muszą być odpowiednio wytwarzana przy pomocy druku fleksograficznego. Branża kosmetyczna wykorzystuje etykiety do zapewnienia atrakcyjnego wyglądu produktom.
Zróżnicowane przeznaczenie etykiet samoprzylepnych sprawia, że są one produkowane w oparciu o różne parametry. Występują w wielu rozmiarach, posiadają zróżnicowane właściwości użytkowe oraz odmienną odporność na czynniki zewnętrzne.